Klatovská tř. 1600/78, Jižní Předměstí, 301 00 Plzeň-Plzeň 3, Czechia
  • Příběh
  • Místo

Pane inženýre, už to hoří!

Dostupné v: English | Česky

Od 17. dubna 1942, kdy Gabčík s Kubišem a dalšími parašutisty přijeli kvůli akci Canonbury do Plzně, bydlel první z nich až do 26. dubna u ovdovělé švadleny Aloisie Hrdličkové. Ta se zapojila do odboje prostřednictvím Karolíny Králové a jejího muže Františka Krále, kteří před válkou žili ve stejném domě, dokonce na stejném poschodí. Svého dvacetiletého syna Jiřího tehdy poslala bydlet k dalším sousedům – Smolovým – aby se s výsadkáři nepotkal a nevystavila ho tak nebezpečí. Jak ale vzpomíná Richard Smola, to se nepodařilo: „Při jednom náletu jsme se sešli ve sklepě v krytu a Jirka povídal mému otci: ‚Pane inženýre, pane inženýre, už to hoří!’ Čímž myslel ty signální ohně u Škodovky, kterou měli Spojenci bombardovat. No mladej, naivní kluk.“

Gestapo zatklo Aloisii Hrdličkovou a jejího syna Jiřího mezi prvními pomocníky parašutistů, už 17. června 1942. Po krátkém věznění byli posláni do Terezína a 22. ř.jna 1942 je čekal odsun do Mauthausenu, kde byli oba zastřeleni.

Hodnocení


Hodnotilo 1 lidí
Abyste mohli hodnotit musíte se přihlásit! 

Trasy

Komentáře

Žádné komentáře k příběhu.

Richard Smola

Richard Smola

Narodil se 3. června 1930 v Plzni. Jeho otcem byl Ing. Alois Smola, majitel firmy na turbodynama Ferrotechna a prezident Obchodní a živnostenské komory v Plzni, který se po roce 1948 stal terčem perzekuce komunistické moci, byl zatčen a odsouzen k jednomu roku vězení, v roce 1953 byla celá rodina v rámci Akce B - Buržoasie vystěhována z Plzně do malé vesnice Božanov na Broumovsku, po intervenci ze strany Škody do Ptenína u Merklína. Richard Smola vystudoval reálné gymnázium a Vysokou školu strojní a elektrotechnickou v Plzni, která byla součástí Českého vysokého učení technického v Praze, obor strojní. Studium mu bylo přerušeno kvůli vojenské službě u Pomocných technických praporů. U lehkých a později těžkých PTP byl od října 1951 až do zrušení PTP v květnu 1954, sloužil v Libavé, na stavbě letiště v Přerově, v dolech v Ostravě a v Hájnících u Banské Bystrice. Po propuštění dokončil studium vysoké školy a roku 1956 nastoupil do zaměstnání v Energostroji, který se později stal součástí Škodových závodů, později samostatným podnikem Škoda Praha. Pro podnik prováděl Richard Smola i zahraniční montáže a jednání.

Na tomto místě

Zadejte prosím Váš e-mail a heslo
Zapomenuté heslo
Změnit heslo