Akce Canonbury
Plzeň, Škodovy závody
Tylova 1/57, 301 00 Plzeň-Plzeň 3, Česká republika
  • Příběh
  • Místo

Mlha ‒ německá obrana před bombardováním Škodovky

Dostupné v: English | Česky

Plzeňské Škodovy závody za války sloužily zbrojním potřebám Říše, a proto se staly významným cílem spojeneckých náletů. Útokům bombardérů se Němci bránili různými způsoby. K aktivní obraně patřily flaky neboli protiletadlové kanony, které byly rozmístěny v okolí továrny i města, například na střeše Výzkumného ústavu Škody na Husově náměstí či na vrchu v Liticích. Pasivní obrana byla založena na krytí závodu a zmatení pilotů. Pro oklamání letců Němci vybudovali poblíž Vochova dřevěnou maketu Škodovky. Dalším nástrojem pasivní obrany byla zamlžovací zařízení, která posádkám bombardérů ztěžovala orientaci. Richard Smola si jako chlapec chodil hrát k bývalé cihelně zvané Goldscheidrovka, která stála v sousedství Škodových závodů. Vzpomíná si, že tam byly rozmístěny velké sudy s nápisem Nebelsäure ‒ mlhová kyselina. Při náletu Němci spustili zařízení, které továrnu zahalilo do mlžné clony. Ta obsahovala nejen kapičky vody, ale právě i slabou kyselinu, která děti štípala do očí a propalovala dírky do jejich oblečení.

Hodnocení


Hodnotilo 0 lidí
Abyste mohli hodnotit musíte se přihlásit! 

Trasy

Komentáře

Žádné komentáře k příběhu.

Richard Smola

Richard Smola

Narodil se 3. června 1930 v Plzni. Jeho otec Alois Smola, majitel firmy Ferrotechna a prezident Obchodní a živnostenské komory v Plzni, se po únoru 1948 stal terčem režimní perzekuce. Byl zatčen a odsouzen k jednomu roku vězení. V roce 1953 byla rodina v rámci „Akce B“ (Buržoasie) vystěhována z Plzně. Pamětník musel v říjnu 1951 nastoupit k pomocným technickým praporům a do civilu se vrátil až s jejich zrušením v květnu 1954. Po vojně dokončil studium na Vysoké škole strojní a elektrotechnické v Plzni a nastoupil do podniku Energostroj, který se později stal součástí Škodových závodů.

Plzeň, Škodovy závody

Dostupné v: English | Česky

Podnik založil roku 1859 hrabě Valdštejn jako pobočku své slévárny a strojírny. Slavná éra firmy začala o sedm let později s nástupem inženýra Emila Škody, který brzy podnik odkoupil a rozšířil. Škodovy závody vyráběly široký sortiment strojírenských výrobků včetně zbraní. Po roce 1918 přibyly dopravní prostředky ‒ lokomotivy, automobily, letadla, lodě. Za druhé světové války se Škodovy závody staly součástí německé zbrojní výroby, a proto představovaly strategický cíl spojeneckých náletů. Bombardování na konci dubna 1945 zničilo 70 procent areálu závodu. Roku 1945 byla akciová společnost Škodovy závody zestátněna a některé její části, například automobilka v Mladé Boleslavi, byly odděleny. Za vlády komunistů se plzeňský podnik soustředil na výrobu zařízení pro těžký průmysl a energetiku zemí východního bloku. Po roce 1989 byly Škodovy závody privatizovány.

Zadejte prosím Váš e-mail a heslo
Zapomenuté heslo
Změnit heslo