Nýrsko, Railway Station
Nádražní 602, 340 22 Nýrsko, Czech Republic
  • Příběh
  • Místo
  • Kvíz

Poprvé přes železnou oponu

Dostupné v: English | Česky

Převáděči přes železnou oponu byli většinou lidé z pohraničí, kteří dobře znali okolí hranic. Výjimkou byl František Wiendl, který pocházel z Klatov a pohraniční lesy vůbec neznal. Na jaře 1949 byl jeho otec František Wiendl st. vězněn za protikomunistický odboj. Jeho pomoc hledal v Klatovech jakýsi pan Schneider, kterému hrozilo zatčení a potřeboval se dostat přes hranice. František se mu rozhodl pomoci. „Měl jsem Schneidera na krku. Proto jsem vzal mapu, našel jsem si cestu, že ho převedu sám. A tím začaly mé převody. Našel jsem si na mapě trasu, kterou bych mohl v noci zvládnout, protože jsem tam nikdy nešel ani jsem tu krajinu neznal. Z mapy jsem si vyčetl údolí, zářezy, nešel jsem po silnici, ale terénem. Převod se podařil, dovedl jsem ho až do německé vesnice Jägershof.“ Trasa začínala na nádraží v Nýrsku, poté se vydali pěšky lesem kolem Chudenína a údolím mezi Liščím a Červeným Dřevem.

Hodnocení


Hodnotilo 0 lidí
Abyste mohli hodnotit musíte se přihlásit! 

Trasy

Komentáře

Žádné komentáře k příběhu.

František Wiendl

František Wiendl

Narodil se 31. prosince 1923 v Klatovech. Za druhé světové války se s otcem zapojil do domácího odboje – odbojová skupina Lidice. Vyučil se zedníkem a vystudoval průmyslovou školu stavební. Po válce (1945-1947) nastoupil základní vojenskou službu, absolvoval aspirantskou školu pro důstojníky v záloze. Po únoru 1948 se zapojil do třetího odboje, s otcem byli členy skupiny v Klatovech, psali protikomunistická hesla, tiskli letáky. Od dubna 1949 převáděli uprchlíky přes hranice, měli kontakty s agentem-chodcem Aloisem Suttým. Skupina byla rozbita postupně – nejprve byl kvůli zradě v listopadu 1949 zatčen František Wiendl s dalším spolupracovníkem. Na jaře 1950 pak zbytek skupiny, včetně agenta Suttého a otce Wiendla st. V prosinci 1950 byl agent Suttý odsouzen k trestu smrti, František Wiendl ml. k 18 letům vězení za velezradu. Byl vězněn na Jáchymovsku (Eliáš, Nikolaj, „L“ ve Vykmanově, Rovnost, tábor „C“) a od roku 1956 na Pankráci, kde pracoval v projekci. Projektantem byl po podmíněném propuštění v roce 1960 až do důchodu. Je předsedou Konfederace politických vězňů v Klatovech.

Nýrsko, Railway Station

Dostupné v: English | Česky

The first train arrived to Nýrsko in 1876 from Plzeň. A year later, a mountain line connecting two Czech towns - Nýrsko and Železná Ruda - and the Bavarian town of Plattlingem was opened. Since 1948 the area around the state border was placed under a special order and the town of Nýrsko was all of a sudden adjacent to the border area. This meant that for example a special permission was needed in order to able to travel from Nýrsko to Železná Ruda. People who wanted to flee across the border would usually therefore get off in Nýrsko. Courier František Wiendl also used Nýrsko as his starting point, at least in the beginning. However, soon it became too risky because of heavy controls form the Border Guard and watchfulness of its local collaborators. František Wiendl then used the help of his friend who would drive him by car or by motorbike from Chudenín.

Nýrsko, Railway Station

Na tomto místě

Poprvé přes železnou oponu

Poprvé přes železnou oponu

František Wiendl
Zadejte prosím Váš e-mail a heslo
Zapomenuté heslo
Změnit heslo
Zadejte prosím Váš e-mail a heslo