Slovenské národní povstání a partyzánský odboj I.
Sliač, letiště, Slovenská republika
dříve letiště Tri duby · 69, 962 31 Sielnica, Slovensko
  • Příběh
  • Místo

Pilot si spletl letiště

Dostupné v: English | Česky | Slovensky

Ludvík Rapan sloužil ve 2. československé paradesantní brigádě, která vznikla v Sovětském svazu a měla být nasazena jako podpora Slovenského národního povstání. Na území Slovenska byli výsadkáři dopravováni z polského letiště Rzeszow. Ludvík Rapan se ovšem nakonec na Slovensko vůbec nedostal. „Já osobně jsem letěl dvakrát. Poprvé jsme nepřistáli, protože bylo hnusné počasí. Podruhé jsme nepřistáli, protože bylo též strašné počasí. Potřetí to ten ruský pilot popletl a místo na letišti Tri Duby, které bylo naše, začal přistávat na letišti obsazeném Němci. A už jsme byli asi sto metrů nad zemí, když po nás začali Němci pálit. Měli jsme tam asi dva mrtvé a několik zraněných.“ Dezorientovaný pilot nakonec přistál v ukrajinském Lvově.

Hodnocení


Hodnotilo 0 lidí
Abyste mohli hodnotit musíte se přihlásit! 

Trasy

Komentáře

Žádné komentáře k příběhu.

Ludvík Rapan

Ludvík Rapan

Ludvík Rapan se narodil v roce 1921 na Slovensku v obci Dlhé Pole nedaleko Žiliny. Učil se zámečníkem ve východních Čechách a právě tam ho zastihl rozpad Československé republiky. Po krátkém pobytu na Slovensku odešel za prací do Německa a později do Rakouska. Roku 1942 byl odveden do slovenské armády. Absolvoval telegrafický výcvik a v průběhu roku 1943 byl nasazen na východní frontě. Skončil v sovětském zajetí, kde prodělal tyfus. Po absolvování parašutistického výcviku působil v 2. československé paradesantní brigádě. V jejích řadách krátce bojoval v Karpatech. Po neúspěchu SNP byl přijat do 1. československé letecké divize a bojoval jako palubní střelec, zejména na severní Moravě. Po válce odešel z armády a pracoval jako telegrafista na ministerstvu zahraničí a ministerstvu vnitra.

Sliač, letiště, Slovenská republika

Dostupné v: English | Česky | Slovensky

Historie letiště sahá do roku 1936, kdy zde byla založena letecká škola a vybudován první hangár. Letiště sehrálo důležitou roli během Slovenského národního povstání v roce 1944. Již před jeho vypuknutím se v uzavřených hangárech opravovaly vyřazené stroje a připravovaly se na bojové využití. V době povstání byl velitelem letiště kpt. Belo Kubica. Od 25. 9. do 16. 10. probíhala na letišti přeprava 2. paradesantní brigády ze Sovětského svazu, celkem bylo přepraveno 1739 osob a 248 tun zbraní. Přistávala tu i anglická a americká letadla s materiální pomocí. Letiště bylo několikrát bombardováno. V roce 1968 převzala správu nad vojenskou částí letiště sovětská armáda, která jej využívala až do převratu v roce 1989.

Sliač, letiště, Slovenská republika

Na tomto místě

Pilot si spletl letiště

Pilot si spletl letiště

Ludvík Rapan
Při přistávání byl zpocený jako myš

Při přistávání byl zpocený jako myš

Tomáš Sedláček
Svítil jsem a oni seskakovali

Svítil jsem a oni seskakovali

Ján Bugel
Zadejte prosím Váš e-mail a heslo
Zapomenuté heslo
Změnit heslo