Plzeň, the Škoda Works
an engineering company and armaments factory · Tylova 1/57, 301 00 Plzeň-Plzeň 3, Czech Republic
  • Příběh
  • Místo

Mlha ‒ německá obrana před bombardováním Škodovky

Dostupné v: English | Česky

Plzeňské Škodovy závody za války sloužily zbrojním potřebám Říše, a proto se staly významným cílem spojeneckých náletů. Útokům bombardérů se Němci bránili různými způsoby. K aktivní obraně patřily flaky neboli protiletadlové kanony, které byly rozmístěny v okolí továrny i města, například na střeše Výzkumného ústavu Škody na Husově náměstí či na vrchu v Liticích. Pasivní obrana byla založena na krytí závodu a zmatení pilotů. Pro oklamání letců Němci vybudovali poblíž Vochova dřevěnou maketu Škodovky. Dalším nástrojem pasivní obrany byla zamlžovací zařízení, která posádkám bombardérů ztěžovala orientaci. Richard Smola si jako chlapec chodil hrát k bývalé cihelně zvané Goldscheidrovka, která stála v sousedství Škodových závodů. Vzpomíná si, že tam byly rozmístěny velké sudy s nápisem Nebelsäure ‒ mlhová kyselina. Při náletu Němci spustili zařízení, které továrnu zahalilo do mlžné clony. Ta obsahovala nejen kapičky vody, ale právě i slabou kyselinu, která děti štípala do očí a propalovala dírky do jejich oblečení.

Hodnocení


Hodnotilo 0 lidí
Abyste mohli hodnotit musíte se přihlásit! 

Trasy

Komentáře

Žádné komentáře k příběhu.

Richard Smola

Richard Smola

Narodil se 3. června 1930 v Plzni. Jeho otec Alois Smola, majitel firmy Ferrotechna a prezident Obchodní a živnostenské komory v Plzni, se po únoru 1948 stal terčem režimní perzekuce. Byl zatčen a odsouzen k jednomu roku vězení. V roce 1953 byla rodina v rámci „Akce B“ (Buržoasie) vystěhována z Plzně. Pamětník musel v říjnu 1951 nastoupit k pomocným technickým praporům a do civilu se vrátil až s jejich zrušením v květnu 1954. Po vojně dokončil studium na Vysoké škole strojní a elektrotechnické v Plzni a nastoupil do podniku Energostroj, který se později stal součástí Škodových závodů.

Plzeň, the Škoda Works

Dostupné v: English | Česky

The company was founded in 1859 by Count Waldstein (Valdštejn) as a branch of his foundry and engineering works in Plzeň. However, its famous history started only seven years later with the advent of engineer Emil Škoda. He was soon to buy the whole company, expanded it and turned it into one of the most successful engineering plants in the country. The Škoda factories produced a wide range of engineering products (equipment for mines, steam engines, boilers, steel bridge constructions, equipment for railways). Arms were one of the important products as well. After 1918, the portfolio of the company was extended to include the manufacture of transport means - locomotives, automobiles, aircraft and boats. During the Second World War, the Škoda Works became part of the German armaments-production sector, and therefore represented a strategic target of Allied air raids. The bombing which took place at the end of April 1945 destroyed 70% of the factory premises. In 1945, the joint-stock company Škoda Works were nationalized and some of its parts were separated (for e.g. the automobile factory in Mladá Boleslav or the aircraft factory in Prague). In the socialist era, the works focused mainly on the production of equipment for the heavy industry and the energy sector to be exported to the countries of the Eastern bloc. After 1989, the Škoda Works were privatized.

Zadejte prosím Váš e-mail a heslo
Zapomenuté heslo
Změnit heslo